COM S’ESCRIU UN GUIÓ?
-
Un guió dialogat és la forma definitiva
que adquireix la història destinada a ser una obra audiovisual.
-
Per dir-ho d’alguna manera, un guió és un
tractament ampliat amb diàlegs amb estil directe.
-
En un guió hem de posar tot allò que volem
que formi part de “la nostre pel·lícula somiada”. Tot allò que sigui
narrativament significatiu. Això vol dir: que no hem de envair el territori
dels dissenyadors de decorats, músics, ... Només descriurem aquells elements
significatius per la caracterització d’un personatge, la consecució d’una
atmosfera o clima determinats.
-
Format: Al igual que succeeix amb
qualsevol dels documents tractats, totes les pàgines han d’anar numerades. El
paper a de ser Din A4. El tipus de lletra a de ser Courier 12, amb interlineat
senzill (un espai).
- Consell: Utilitzar programa CELTX.
Formata el guió automàticament i resulta molt mes professional que el “Word”.
-
Encapçalament: Núm. Escena + Int/Ext +
Descripció del lloc (Bar) + Referència temporal (Nit/Dia). Hi ha cops que és
necessari especificar més el espai com per exemple:
- INT. EDIFICI OFICINES. DESPAIG PAU. DIA
(Sempre anirà primer l’espai principal que engloba el secundari)
-
Descripció de les accions: En present i
en tercera persona (incloent les accions que succeeixen en flaishback). Cada
cop que apareix un nou personatge en el guió, convé posa el seu nom en
majúscules i aportar una descripció curta, però expressiva del mateix perquè el
lector pugui seguir bé qui es qui i que fa cada personatge. Tots els altre noms
dels personatges (excepte els de els diàlegs), aniran en majúscula. D’aquesta
manera, el lector sap quan entre un personatge nou en el guió. Facilita la
lectura enormement.
-
Descripció dels llocs: Curtes i
expressives. Millor “una casa vella i amb il·luminació tenebrosa” que “una casa
plena d’objectes inservibles per tot arreu: papers, vaixella trencada, roba,
llibres... i amb una làmpada que té una llum apagada i insuficient perquè es
pugui veure en claredat”.
-
Blocs de diàlegs: El nom dels personatges
en majúscula i centrat a meitat de la pàgina (a 20 espais del marge esquerra) i
dos línies per sota del bloc de diàleg o acotació anterior. Si posem alguna
acotació, referent a l’estat del personatge en aquest moment, ho posarem entre
parèntesis. De totes maneres si las poseu, que siguin breus i no abusar
d’elles, perquè alenteixen la lectura. Desprès, iniciarem el diàleg en l’espai
15 des de el marge esquerra perquè el nom quedi centrat (el CELTX ho fa tot
automàticament).
-
No hem de incloure indicacions de càmera
per no envair el terreny del director, però si que podem destacar la importància
visual del que creiem significatiu mitjançant paraules o canviant el format a
majúscules (seria com un primer pla) o separant accions en paràgrafs (canvi de
plans, muntatge...).
- Objectius d’un bon guió:
-
Provocar un lectura fàcil i ràpida, a
través d’una escriptura clara i precisa, encara que rica alhora. No abusar de
les paraules. Una paraula millor que dos. Polir ho escrit per aconseguir
aquesta concisió.
- Provocar en el lector la sensació de que és el primer que a “vist” la
pel·lícula, encara que només a llegit el guió. Escriure sense oblidar que el
cinema són imatges i sons. Només podem descriure allò que pot ser vist o
escoltat. Evitar pensaments, interpretacions, retransmissions del que passa i referències
a coses que no són visibles o audibles.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada